zumba klas

Voel je kiplekker, bewegen is gezond!

Een grote groep mensen beweegt veel te weinig, het te lang achter elkaar stilzitten is niet best voor de gezondheid. Het verhoogt de kans op ziekte als diabetes, hart- en vaatziekten. Uit onderzoeken rijst ook het vermoeden dat de stofwisseling verandert bij te lang stilzitten. Het is vooral belangrijk om lang stilzitten te voorkomen, zo niet wanneer mogelijk te onderbreken. Ga bijvoorbeeld zo nu en dan een paar minuten staan of een klein rondje lopen.

Door regelmatig te bewegen krijg je meer energie en voel je je automatisch een stuk fitter. Je krijgt een mooiere huid, sterkere spieren en stevigere botten. Je lichaam raakt er aan gewend om te werken wat goed is voor bloedvaten, longen en hart. Het verlaagt je bloeddruk en cholesterol. Je nachtrust verbetert significant en je staat ’s morgens makkelijker op. Regelmatig sporten is naast gezond ook leuk om (eventueel samen) te doen.

Gezond bewegen houdt in dat je minstens een half uur per dag actief beweegt. Bijvoorbeeld door een eindje te fietsen, een stuk stevig wandelen, zwemmen, intensief huishoudelijk werk of lekker buiten tuinieren. Dit hoeft uiteraard niet aan een stuk door en mag verspreid over de gehele dag. Bijvoorbeeld in de ochtend enkele oefeningen, tussen de middag een stukje wandelen en aan het einde van de dag nog lekker een eindje fietsen. Zo kom je al gauw aan voldoende lichaamsbeweging en is het ook gemakkelijk vol te houden, zeker als je niet zo erg gewend bent om te bewegen. Bouw het in dat geval dan ook rustig op!

Kies activiteiten die je leuk vindt om te doen en die makkelijk passen in je dagelijks leven. Zorg voor een beetje afwisseling mocht je dat prettig vinden, dan blijft het leuk en houdt je het gemakkelijker vol. Afspreken om samen met een vriend(in) te gaan sporten is ook een aanrader, je hebt dan een extra stok achter de deur om iets te gaan ondernemen. Ook kun je je inschrijven bij een sportvereniging of fitnessclub om te sporten onder begeleiding van een professional.

Maak er een gewoonte van om meer te bewegen, blijf niet urenlang achter die computer of televisie zitten. Neem in plaats van de lift eens de trap. Of ga er eens wat vaker met de fiets op uit in plaats van met de auto. Al deze kleine beetjes helpen jou om voldoende en met enige regelmaat gezond te blijven bewegen.


Geef een antwoord